Bannery:
Bannery - najstarsza i ciągle popularna forma reklamy sieciowej, ze względu na niską cenę emisji pełnią zazwyczaj rolę dopełnienia dla kampanii reklamowych. Są to dynamiczne, interaktywne prezentacje, często animowane, służą wywołaniu u odbiorcy zainteresowania i spowodowania interakcji w postaci kliknięcia i przejścia do strony z konkretną ofertą. Występują w wielu rodzajach i rozmiarach, najbardziej popularne to rozmiar 468x60px wyświetlane na stałe na górze danej strony WWW uczestniczącej w kampanii oraz tak zwany skyscraper wyświetlany pionowo o rozmiarach 120x600px. Dość popularne ostatnimi czasy stały się także Boxy śródtekstowe wyświetlane pomiędzy kolejnymi częściami tekstu danego artykułu, szeroko stosowane choćby przez Onet.pl.
BATNA (Best Alternative To a Negotiated Agreement):
BATNA (Best Alternative To a Negotiated Agreement) - najlepsza z alternatyw negocjowanego porozumienia. Innymi słowy, jest to najbardziej pożądane możliwe następstwo wydarzeń, w przypadku nie osiągnięcia porozumienia w negocjacjach.
Bezpieczeństwo:
Bezpieczeństwo – stan braku zagrożeń i poczucia podstawowych wartości
Bezpośrednie koszty pracy wraz z narzutami:
Bezpośrednie koszty pracy wraz z narzutami - stanowią zwykle największy udział kosztów. Oblicza się je mnożąc wynagrodzenia pracowników (stawki godzinowe/dniówki/pensje miesięczne) przez czas, w jakim będzie realizowany projekt.
Bilans strategiczny firmy:
Bilans strategiczny firmy to analiza wszystkich obszarów działania firmy (prześwietlenie pod każdym względem). Na jej podstawie dokonuje się klasyfikacji mocnych stron przedsiębiorstwa.
Blue Ocean Strategy (BOS):
Blue Ocean Strategy (BOS) to jedna z najnowszych koncepcji biznesowych na świecie. Powstała dosyć niedawno, ale od razu zyskała uznanie wśród ekspertów oraz prezesów i dyrektorów wielu firm. Koncepcja BOS opiera się na stwierdzeniu: Nie walcz z konkurencją, spraw, aby stała się nieistotna!.
Bodźce:
Bodźce to instrumenty (narzędzia, środki) wykorzystujące motywy działalności ludzi, pobudzające ich do wykonania określonych zadań oraz wzmacniające motywację. Bodźce dzieli się na bodźce materialne (ekonomiczne) i bodźce niematerialne (pozaekonomiczne).
Bonifikata:
Bonifikata - zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny.
Brainstorming indywidualny:
Brainstorming indywidualny jest to próba zaadaptowania metody grupowej na potrzeby czysto indywidualne. Indywidualna burza mózgu bardziej zależy od pory dnia, samopoczucia, stopnia zainteresowania problemem, przez co jest trudniejsza. Każda osoba pracuje w innych warunkach.
Brainwriting:
Brainwriting - wersja „burzy mózgów", podczas której uczestnicy nie wypowiadają swoich pomysłów, lecz je zapisują.
Branding:
Branding - inaczej budowanie świadomości marki - technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki
Burza mózgów:
Burza mózgów jest najbardziej znaną metodą heurystyczną, również pod takimi nazwami jak: brainstorming, metoda odroczonego wartościowania, metoda twórczej dyskusji, sesja pomysłowości, twórcza dyskusja. Sama metoda ma wiele odmian, a jej prawidłowe przeprowadzenie gwarantuje powstanie wielu ciekawych i kreatywnych rozwiązań.
Bystrość umysłu:
To sprawne i szybkie myślenie, umiejętność koncentracji.
Ilościowa ocena ryzyka:
Ilościowa ocena ryzyka - pozwala oszacować jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia danego ryzyka, jaki może być zasięg możliwych skutków, jak długo lub często może występować dane zagrożenie.
Imitacja:
Imitacja to duplikacja, powtórzenie, lub (niemal) reprodukcja pomysłów, idei, działań lub przedmiotów dotychczas uznawanych za innowacje lub wynalazki.
Implikacje:
Implikacje - tworzą w umyśle nieświadomym związki o danej treści. Złotymi zasadami tworzenia implikacji są potwierdzenie rzeczywistości i podanie sugestii.
Inne koszty bezpośrednie (materiały i usługi):
Inne koszty bezpośrednie (materiały i usługi) - dotyczą wydatków nie mających charakteru stałego. Zależą od podejmowanych działań np. koszty specjalistycznych analiz, zakup nietypowego sprzętu i materiałów, koszty druku.
Innowacja:
Innowacja - kierowany wysiłek organizacji na rzecz opanowania nowych produktów i usług, bądź też nowych zastosowań istniejących produktów i usług. Innowacja jest również formą kontroli gdyż pomaga organizacji dotrzymać kroku konkurentom.
Innowacje organizacyjne:
Innowacje organizacyjne - zmieniają w przedsiębiorstwie systemy zarządzania i organizację procesów tworzenia produktów.
Innowacje procesowe:
Innowacje procesowe (technologiczne) - zmiany w stosowanych przez organizację metodach wytwarzania, a także w sposobach docierania z produktem do odbiorców.
Innowacje produktowe:
Innowacje produktowe - zmiany polegające na udoskonaleniu wyrobu już wytwarzanego przez przedsiębiorstwo, bądź na rozszerzeniu struktury asortymentowej o nowy produkt.
Innowacje techniczne:
Innowacje techniczne - dotyczą wprowadzania przez przedsiębiorstwo nowych rozwiązań w miejsce istniejących produktów i technologii.
Innowacje zorientowane na cel:
Innowacje zorientowane na cel - innowacje koncentrujące się wokół formułowania nowych celów oraz podejść w celu zidentyfikowania nowych i obiecujących kwalifikacji oraz tworzeniu nowych obszarów zatrudnienia na rynku pracy.
Innowacje zorientowane na kontekst:
Innowacje zorientowane na kontekst - innowacje odnoszące się do struktur politycznych i instytucjonalnych. Będą one dotyczyć rozwoju systemu na rynku pracy.
Innowacje zorientowane na proces:
Innowacje zorientowane na proces - innowacje dotyczące rozwoju nowych metod, instrumentów i podejść jak również poprawy istniejących metod.
Innowacyjność:
Wiąże się z wprowadzeniem czegoś nowego, nowatorstwem, reformą, ulepszeniem. Może ona dotyczyć wszelkich dziedzin i sfer oddziaływań w różnych kierunkach.
Inteligencja:
Sprawność umysłowa, zdolność pojmowania, bystrość.
Inteligencja emocjonalna:
Inteligencja emocjonalna - kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób, wykorzystywanie emocji innych osób do wzbudzania u nich pożądanych zachowań i reakcji.
Interpretacja:
Interpretacja - poszukiwanie w otrzymanej treści intencji nadawcy.
Intersitial:
Intersitial to rodzaj reklamy, która na moment (dozwolone 10 sekund) przerywa użytkownikowi możliwość przeglądania zawartości strony do momentu zakończenia emisji/przekazu, może występować w dwóch wersjach - jako „stream” i przyjąć postać spotu telewizyjnego lub preloadu ładującego się w tle i niezawieszającego opcji przeglądania.
Intuicja:
Intuicja- to proces myślowy polegający na szybkim dopasowaniu danej sytuacji, problemu, zagadnienia do znanych już szablonów i zależności. Objawia się w postaci nagłego przebłysku myślowego, w którym dostrzega się myśl, rozwiązanie problemu lub odpowiedź na nurtujące pytanie. Często mylona jest z przeczuciem o podłożu emocjonalnym. Natura intuicji wynika z tego, że jest ona procesem podświadomym, którego nie można kontrolować, można jedynie dopuszczać lub odrzucać podawane przez intuicję rozwiązania. Jest ona procesem bardziej kreatywnym i działającym na wyższym poziomie abstrakcji w porównaniu do myślenia logicznego.
IVR - Interactive Voice Response:
IVR - Interactive Voice Response - nazwa systemu w telekomunikacji, umożliwiającego interaktywną obsługę osoby dzwoniącej.
Pamięć:
Pamięć jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Pamięć jest przedmiotem badań psychologii kognitywnej.
Parafraza:
Parafraza – swobodna przeróbka tekstu, która rozwija i modyfikuje treść oryginału, zachowując jednak jego zasadniczy sens.
Parasol cenowy:
Parasol cenowy - polega na tym, że firma zamiast obniżać ceny wraz ze spadkiem kosztów produkcji, utrzymuje przez pewien czas wysoki poziom cen. Pozwala to firmie odzyskać szybciej zainwestowany kapitał.
PARP: Price And Person Relationship:
PARP: Price And Person Relationship – ten program jest wypadkową dwóch poprzednich. Łączy korzyści materialnych z korzyściami odnoszącymi się do emocji klienta. W tym wariancie zbieranie punktów łączy się z rożnego rodzaju konkursami.
Penetracja rynku:
Penetracja rynku - polega na sprzedaży dużej ilości tanich produktów i realizowanie zysku poprzez sprzedaż masową, a nie na jednostkową.
Perswazja:
Perswazja - sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie.
Pewność siebie:
To nic innego, jak własne przekonanie o tym, jak wiele jesteśmy warci, jak wiele możemy osiągnąć oraz, że możemy osiągnąć, bez przesady, praktycznie wszystko.
Planowanie marketingowe:
Planowanie marketingowe - proces polegający na dostarczaniu towarów, usług, zmierzający do zaspokojenia pragnień i życzeń nabywców.
Planowanie produktu:
Planowanie produktu obejmuje wszystkie decyzje dotyczące wprowadzania nowych produktów, zmian w obecnie wytwarzanych oraz wycofywania z rynku starych, schyłkowych produktów. Celem planowania produktu jest zapewnienie, że organizacja nieprzerwanie dostarcza na rynek produkt oczekiwany przez klientów.
Planowanie strategiczne:
Planowanie strategiczne - proces wyboru celów organizacji, ustalanie jej polityki i programów potrzebnych do realizacji konkretnych zadań za pomocą osiągania celów oraz wyboru metod niezbędnych do zapewnienia wdrożenia polityki i programów strategicznych.
Plan jednorazowy:
Plan jednorazowy - określa szczegółowe działania, które prawdopodobnie w przyszłości nie będą powtarzane w tej samej postaci.
Plan komunikacyjny:
Plan komunikacyjny określa nie tylko kanały komunikacji i osoby odpowiedzialne za udzielanie informacji, ale także brzmienie kluczowych komunikatów, które muszą być spójne dla wszystkich jego odbiorców.
Plan marketingowy:
Plan marketingowy - dokument, który formułuje plan dla produktów lub usług marketingowych.
POLP: Price-Oriented Loyalty Programs:
POLP: Price-Oriented Loyalty Programs – są to najbardziej popularne programy lojalnościowe w Polsce. Cechują się one tym, że bazują na korzyściach materialnych i są najłatwiejsze w realizacji. W tym programie najczęściej oferowaną korzyścią są punkty wymieniane na nagrody.
Porzucenie rynku:
Porzucenie rynku - stosują je firmy, które postanawiają się z rynku wycofać, ale jednocześnie maksymalizują rentowność, czyli tak ustalają ceny, aby wziąć z rynku najwięcej profitów.
Pracoholizm:
Stan uzależnienia od wykonywanej pracy, powodujący zaburzenie równowagi między istotami elementami życia codziennego.
Pragmatyk:
Pragmatyk, to człowiek wyróżniający się myśleniem i działaniem w sposób praktyczny.
Prawa półkula mózgu:
Jest dominująca podczas rozwiązywania zadań matematycznych, przestrzennych, muzycznych, a także niektórych językowych. Obie półkule łączy ciało modzelowate, które jest niezwykłym systemem elektryczno-chemicznym przekazu. Składa sie z 300 miliardów komórek nerwowych. Przenosi on informacje natychmiast, jak międzynarodowa centrala telefoniczna.
Prawo Parkinsona:
Prawo Parkinsona – prawo mówiące, że praca wypełnia cały czas przeznaczony na jej wykonanie.
Presupozycje:
Presupozycje - ukryte założenia (wynikające z kontekstu) działające na podświadomość Twojego rozmówcy, oparte na pewnym założeniu.
PRMLY: Person Relationship Maintenance Loyalty Programs:
PRMLY: Person Relationship Maintenance Loyalty Programs – czekając na efekty tego typu programu należy uzbroić się w cierpliwość. Jest on skierowany głównie na budowanie więzi oraz pozytywnego wizerunku firmy. Do korzyści oferowanych w takim programie należą na przykład elitarne kluby konsumenckie.
Procedura:
Termin, procedura używany jest, jako pojęcie zajmujące się akceptowaną przez naukę przesłanką, że żyjemy w świcie podlegającym różnym zmianom zachodzącym z rozmaitą prędkością.
Procesy motywacyjne:
Procesy motywacyjne ukierunkowują zachowanie jednostki na osiągnięcie określonych, istotnych dla niej stanów rzeczy, kierują wykonywaniem pewnych czynności tak, aby prowadziły do zamierzonych wyników (zmiana warunków zewnętrznych, zmiana we własnej osobie, zmiana własnego położenia).
Proces innowacyjny:
Proces innowacyjny stanowi pewien ciąg zdarzeń począwszy od powstania pomysłu (inwencja) poprzez ucieleśnienie pomysłu (innowacja), aż po upowszechnienie (imitacja, dyfuzja). Proces ten zachodzi niejako autonomicznie od procesów przemysłowych i konieczne jest wyszukanie przedsiębiorcy, który innowację wykorzysta w procesie produkcyjnym.
Proces kadrowy:
Proces kadrowy, który należy rozumieć jako usystematyzowaną procedurę służącą zapewnieniu pozyskania właściwych ludzi na poszczególne stanowiska pracy we właściwym czasie.
Produkt:
Produkt jest to każdy obiekt rynkowej wymiany albo wszystko, co można oferować na rynku. Produktem może być dobro materialne, usługa, miejsce, organizacja, idea.
Produkty specjalne:
Produkty specjalne (produkty odznaczające się pewnymi niepowtarzalnymi cechami, które nabywców są ważniejsze od ceny i wysiłku przeznaczonego na ich pozyskanie, a nawet czasu wejścia w posiadanie).
Profesjonalizm:
Profesjonalizm określa wysoki standard wykonania danej czynności.
Programy lojalnościowe emocjonalne:
Programy lojalnościowe emocjonalne - oparte o relacje (Personal relationship maintenance loyalty) – czyli programy budujące w kliencie emocjonalne poczucie lojalności.
Programy partnerskie:
Programy partnerskie to zasadniczo systemy służące do pośrednictwa w sprzedaży i oparte na prowizji. Działa to w taki mniej więcej sposób. Rekomendujesz ludziom jakaś witrynę i pobierasz ustalony procent od każdej sprzedaży, którą ci ludzie tam generują. Ty cieszysz się uzyskaną prowizją, zaś właściciel witryny korzysta ze sprzedaży, których bez Ciebie by nie było.
Program eventowy:
Program eventowy – działania programu koncentrują się na oferowaniu uczestnikom dostępu do pewnych (często zamkniętych dla innych) wydarzeń (zazwyczaj są to koncerty, wystawy, etc.).
Program lojalnościowy:
Program lojalnościowy - forma nagradzania klientów, oferowanie im w zamian za długotrwałe korzystanie z usług dodatkowych benefitów.
Program „monopartnerski”:
Program „monopartnerski” - program prowadzony jest na rzecz jednego podmiotu (Partner) i realizuje tylko jego cele marketingowe, ew. udział innych podmiotów jest ograniczony do funkcji usługowej (dostawcy nagród, firmy usługowe, etc.).
Program punktowy:
Program punktowy – za korzystanie z usług firmy, kupowanie jej produktów, określone zachowania, etc. uczestnik otrzymuje punkty, które następnie może wymieniać na wybrane przez siebie nagrody.
Program rabatowy:
Program rabatowy – uczestnicy programu uzyskują prawo do określonych zniżek i rabatów. Często wartość rabatu i zniżki rośnie w czasie – wraz ze wzrostem wolumenu transakcji dokonanych przez klienta.
Projekcja:
Projekcja, to w psychologii jeden z mechanizmów obronnych organizmu polegający na przypisywaniu innym własnych uczuć
Projekt:
Projekt - niepowtarzalne, unikalne, złożone przedsięwzięcie zawarte w skończonym przedziale czasu.
Proksemika:
Proksemika - nauka, która zajmuje się badaniem wzajemnego wpływu relacji przestrzennych między osobami oraz między osobami a otoczeniem materialnym na relacje psychologiczne, sposób komunikacji, itp.
Promocja:
Promocja - sprzedaż po atrakcyjnej cenie zmierzająca do zwiększenia popularności towaru.
Prowizja:
Prowizja - wynagrodzenie za pośrednictwo, czynności handlowe, komis.
Pryncypialista:
Pryncypialista, to osoba mocno przywiązana do własnych zasad i przyjmowanych wartości.
Przecena:
Przecena - wyznaczenie niższej ceny na artykuły posezonowe lub niepełnowartościowe.
Przechwycenie części rynku:
Przechwycenie części rynku - aby przechwycić część rynku, firma decyduje się w pewnym momencie na sprzedaż swoich wyrobów po cenach niższych niż ceny u konkurentów - czasami nawet poniżej własnych kosztów produkcji (dumping). Tę strategię stosują firmy, które znalazły się w niekorzystnej pozycji na rynku i wciąż chcą zwiększyć swój udział procentowy na rynku.
Przedsiębiorstwo innowacyjne:
Przedsiębiorstwo innowacyjne to przedsiębiorstwo, które w badanym okresie – najczęściej trzyletnim – wprowadziło przynajmniej jedną innowację technologiczną; nowy lub ulepszony produkt bądź nowy lub ulepszony proces, będące nowością przynajmniej z punktu widzenia tego przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo wirtualne (e-przedsiębiorstwo):
Przedsiębiorstwo wirtualne (e-przedsiębiorstwo) to wyodrębniony z otoczenia system zasobów ludzkich, materialnych i informacyjnych, funkcjonujący w części lub całości w przestrzeni wirtualnej i realizujący określone zadania zgodnie z ustalonym celem działania, wykorzystujący do komunikacji z klientami i partnerami elektroniczne media komunikacyjne.
Przedsięwzięcie:
Przedsięwzięcie - działanie złożone, wielopoziomowe, prowadzone zgodnie z planem, który ze względu na skomplikowanie bywa sporządzony według specjalnych metod.
Przekazywanie:
Przekazywanie - użycie odpowiednich kanałów komunikacyjnych i środków, które umożliwiają wędrówkę wiadomości, np. spotkanie „twarzą w twarz”, spotkania grupowe, komputery, kasety video, tradycyjna poczta, telefon, faks.
Przynależność:
Przynależność – należenie do jakiejś organizacji, grupy lub społeczności
Przywódca:
Przywódca, to osoba mająca duży wpływ na podwładnych, którzy wykonują polecenia pożądane przez szefa ze względu na więzi, jakie ich łączą.
Przywódca:
Przywódca, to osoba mająca duży wpływ na podwładnych, którzy wykonują polecenia pożądane przez szefa ze względu na więzi, jakie ich łączą.
Przywództwo:
Przywództwo, to szczególny rodzaj kierowania organizacją, pracownikami.
Przywództwo:
Przywództwo, to szczególny rodzaj kierowania organizacją, pracownikami.
Przywództwo transformacyjne:
Przywództwo transformacyjne jest procesem, w którym wizja organizacji zostaje sformułowana i przekazana przez charyzmatyczną osobę w celu uzyskania innowacyjności, komunikatywności i elastyczności na wszystkich szczeblach organizacji, co prowadzi do pozytywnych zmian i motywuje do nowych działań.
Samokontrola:
Samokontrola – to umiejętne sterowanie emocjami, impulsami, nastojami i jednocześnie swobodne wyrażanie uczuć. Możliwość zapanowania nad złym impulsem emocjonalnym a jednocześnie umiejętny sposób wykorzystania go w pożyteczny sposób.
Samoodtrącenie:
to brak akceptacji dla samego siebie, świadomość bycia niedostatecznie dobrym.
Satysfakcja:
Satysfakcja – uczucie przyjemności i zadowolenia z czegoś.
Savoir-vivre:
Savoir-vivre - ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, kindersztuba, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
Sceptyk:
Zwolennik sceptycyzmu; człowiek sceptyczny, wątpiący, niedowierzający.
Skonto:
Skonto - przy sprzedaży na warunkach kredytowych (z odroczonym terminem płatności) zmniejszenie kwoty należności w razie zapłaty gotówką lub przed umówionym terminem.
Słuchowiec:
Osoba obdarzona dobrą pamięcią słuchową.
Sokrates:
Aleksander Pope urodzony 21 maja 1688, Londyn – 30 maja 1744, Twickenham na wschód od Londynu – czołowy poeta angielskiego Oświecenia, zdeklarowany katolik i torys.
Soldy:
Soldy - wyprzedaż posezonowa.
Strategia marek łączonych (kombinowanych):
Strategia marek łączonych (kombinowanych) - polega na równoległym stosowaniu przez firmy marek rodzinnych i marek indywidualnych.
Strategia marki indywidualnej:
Strategia marki indywidualnej - oznacza, że każdy z produktów wprowadzanych na rynek oznaczony zostaje przez producenta własną nazwą, nie wiążącą się z nazwą przedsiębiorstwa.
Strategia marki rodzinnej:
Strategia marki rodzinnej - oznacza, że producent nadaję tę samą nazwę marki wszystkim produktom bądź usługom oferowanym przez niego na rynku.
Strategia produktu:
Strategia produktu - proces dostosowywania produktu do obecnych oraz przyszłych potrzeb i wymagań odbiorców.
Strategia rozszerzania (rozciągania) marki:
Strategia rozszerzania (rozciągania) marki - polega na wykorzystaniu cieszącej się powodzeniem, już istniejącej nazwy marki do lansowania nowych lub zmodyfikowanych produktów w nowych kategoriach.
Strategia rozszerzenia linii produktów:
Strategia rozszerzenia linii produktów stosowana jest wtedy, gdy przedsiębiorstwo wprowadza do swojego asortymentu nowe pozycje w danej kategorii produktu pod dotychczasową nazwą marki np. wprowadza nowe smaki, kolory, formy, składniki, opakowania itp.
Strategia wielu marek:
Strategia wielu marek - strategia polegająca na prowadzeniu kilku marek w tej samej kategorii produktu.
Stres:
To sytuacje występujące w naszym otoczeniu mające naturalną zdolność do wywoływania napięcia i silnych emocji.
Stresory:
To pojawiające się wewnętrzne lub zewnętrzne zdarzenia, które wywołują stres.
Struktura:
Z terminu struktura wynika, że wszystko, co oglądamy w świcie, jest różne i unikalne. Nie ma dwóch, identycznych rzeczy.
Styl partycypacyjny:
Styl partycypacyjny odznacza się tym, że grupa pracowników sama ustala cele i sama podejmuje decyzji, kierownik najczęściej tylko je akceptuje. Panują stosunki otwarte, przyjazne, oparte na obustronnym zaufaniu. Opiera się na pełnym zaufaniu między kierownikiem, a jego podwładnymi i prowadzi do faktycznego współzarządzania zespołem.
Syndrom myślenia grupowego:
Syndrom myślenia grupowego to podejmowanie błędnych decyzji przez grupę wskutek tego, że wewnętrzna dynamika grupowa (głównie motywacja do utrzymania spójności) przeważa nad motywacją podjęcia decyzji merytorycznie zasadnych.
Synektyka:
Synektyka jest to metoda zbudowana na bazie burzy mózgów w połączeniu z myśleniem asocjacyjnym i analogowym. W myśleniu takim są istotne dwie podstawowe czynności. Nieznane i dalekie zapoznać i przybliżyć przez analizę, analogię i uogólnienie. Poznane już, nieznanym i dalekim uczynić przez spojrzenie z innego punktu widzenia.
Synektyka:
Synektyka wywodzi się z greckiego i oznacza łączenie się odrębnych elementów, pozornie nie mających związku. Ideą przewodnią syntetyki jest poszukiwanie nowych, niekonwencjonalnych rozwiązań problemów.
Syntezator myśli:
Syntezator myśli jest inaczej nazywany (m.in. przez jego twórcę Janusza Kujawskiego) piramidą skojarzeń. Główna zasada posługiwania się tą metodą opiera się na łączeniu ze sobą idei i obiektów pozornie od siebie oddalonych lub nawet przeciwstawnych.
Systematyczna innowacja:
Systematyczna innowacja - celowe i zorganizowane poszukiwanie zmian i systematyczna analiza okazji do społecznej lub gospodarczej innowacji, którą taka zmiana mogłaby umożliwiać.
Systemy archiwizacji zawieszanej:
Może to być na przykład niewielkich rozmiarów półka stojąca lub zawieszana na ścianie.
Systemy reprezentacji:
Systemy reprezentacji - sposoby reprezentowania w umyśle otaczającej nas rzeczywistości za pomocą pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, kinestetyki (uczuć), smaku, zapachu.
System reprezentacyjny:
To sposób komunikowania się z otoczeniem za pomocą dominującego zmysłu np. wzroku, słuchu, dotyku.
Sytuacja kryzysowa:
Sytuacja kryzysowa, to stan narastającej destabilizacji, powodujący intensywne, trwałe i długofalowe pogorszenie funkcjonowania społeczeństwa i państwa. Charakteryzuje się eskalacją zagrożenia, utratą kontroli nad ograniczaniem skutków zdarzenia (sytuacji kryzysowej) przez poszczególne służby, inspekcje lub straże.
Środki niewerbalne:
Środki niewerbalne - wszystkie zachowania człowieka, poza wypowiedziami.
Środki werbalne:
Środki werbalne - środki wyrażania się za pomocą słów w komunikacji pisemnej lub ustnej. Komunikacja werbalna, czyli słowna stanowi bazę naszych świadomych interakcji w życiu codziennym.
Świadomość:
Świadomość – oznacza rozumienie własnych emocji, mocnych i słabych stron, potrzeb i instynktów. Ludzie o silnej świadomości nie są nadmiernie krytyczni ani nie żywią nierealistycznych nadziei. Są raczej uczciwi – wobec siebie i innych.